10 Şubat 2006

AŞURE AYI GELMİŞTİR DUYRULUUUUUUR...

İşte Sevgili arkadaşlarım; sizler için Ayşe Tüter'den neffiss bir Aşure tarifi...



malzemeler;-2,5 su bardağı aşurelik buğday

-1 su bardağı nohut

-1 su bardağı fasulye

-1 su bardağı doğranmış kayısı

-1 su bardağı üzüm

-1 su bardağı doğranmış incir

-1 su bardağı ceviz

-5 su bardağı şeker

-1 adet elma, karanfil

-1 su bardağı süt

-2 tatlı kaşığı nişasta

-portakal kabuğu rendesi

Üzeri için; ceviz, susam, hindistan cevizi, tarçın harmonisi...

Hazırlanışı;Hazırlanış kendi tarzımda anlatılmıştır duyrulur...

Aşurelik buğdayımızı 8lt'lik tenceremizde; akaşamdan bir taşım kaynatalım, fasulye ve nohutumuzuda akşamdan ıslatalım...

Sabah; buğdayımız kaldığı yeden kaynamaya devam ede dursun biz bir yandan nohut ve fasulyemizi düdüklüde 15 dak. pişirelim sonrasında kaynayan buğdayımıza ilave edelim biraz daha özleştirelim. Özleşen harcımıza ; kayısı ve portakal kabuğu rendesi, bir adet soyulmuş ve karanfil batırılmış elma (elmayı daha sonra içinden alıcağız) ilave edip tekrar kaynatalım, şekeri de ilave ettikten sonra; üzümleri dökelim en son olarakta; nişasta ile karıştırdığımız sütümüzü kıvam vermesi amacıyla aşuremize ilave edelim; biraz daha kaynatıp, vanilya ilave edebilir ve kapatabilirsiniz. İncirlerimizi kapattıktan sonra ilave edelim ki; aşuremiz kararmasın...

Not; arkadaşlar ben cevizi aşuremi karartır gerekçesiyle üzerinde bolca kullanmayı tercih ettim.

Bilgi dağarcığınıza itafen Aşure ayı hakkında birkaç bilgi...

Aşure sözcüğü Arapça'da 10 sayısı anlamına geliyormuş. İnanışa göre büyük tufanda Nuh Peygamber ve yanındakiler gemiden 10 Muharrem'de çıkmışlar.Karınlarını doyurmak için de gemide arta kalan malzemelerle bir yemek pişirmişler. Ve doğal olarak tatlıyla tuzlu karışmış yemekte ama lezzetli bir şey çıkmış ortaya. Urfa'da ateşe atılmak istenen Hz. İbrahim Muharrem ayının 10'uncu günü kurtulmuş ateşten... Yakup Peygamber, oğlu Yusuf'a Muharrem ayının 10'uncu günü kavuşmuş; Tanrı, Hz. Musa'yı bu günde kurtarıp firavunu boğdurmuş. Asırlar sonra, yine Muharrem ayının 10'uncu gününde Hz. Muhammed'in torunu, dördüncü Halife Hz. Ali'nin oğlu Hüseyin de, Kerbela'da pınar başında su içerken şehit edilmiş. İlhan Eksen ilginç bir saptama yapmış ve Yahudiler'in de ay takvimlerinde birinci ay "Tışri" imiş ve onlar da bu ayın 10'uncu günü oruç tutup "Yom Kipur" (Kefaret Günü) bayramını kutluyorlarmış. Ermeniler aşureyi Noel'de pişirirken, Rumlar cenazede pişiriyorlarmış...


Eski İstanbul evlerinde en az yedi cins erzakla pişermiş aşure... Kerbela olayını anmak isteyenler ise hem oruç tutar hem de malzeme sayısının "12 İmam"a atfen, 12 olmasına dikkat ederlermiş. Bazıları ise 40 çeşit malzeme koyuyormuş aşureye... 40'ı tamamlayamayanlar için şöyle bir kolaylık sağlanmış: "Kırkı tamamlayamayan bir kaşık bal koysun. Nasıl olsa arılar kırk tür çiçeğin nektarını almıştır."

22 yorum:

Bengisu dedi ki...

Merhaba Şükran,
Ellerine sağlık muhteşem bir görüntü bayılırım aşureye tahminim tadıda bir o kadar güzeldir. Allah kabul etsin aşure ayında mübarek olsun.
Sevgiyle kal...

Adsız dedi ki...

Sevgili şükran;bizlere verdiğin bu bilgiler için sana teşekkür ederim.gerçekten güzel görünüyor.Ayrıca bende sana katılıyorum ceviz aşureye sonradan üzerine serğiştirilmeli yoksa karartıyor.Allah kabul etsin nice aşure aylarına. Siteni ykından takip ediyorum.Başarılar.

Adsız dedi ki...

Allah kabul etsin kardeşim hasta ,hasta uğraşmışsın ellerine sağlık.çok güzel görünüyor.bende yapıcam henüz yapamadık. ali abin tadına bakamadan geldim diye üzülüyor.ama neyse kendine dikkat et .öptüm.
ayşecik

Adsız dedi ki...

Ellerine sağlık Şükran'cım Allah kabul etsin.Nasıl canım istedi bilemezsin.Yakın zamanda ben de yapacağım.

Tuhfe dedi ki...

Sevgili Şükran Allah kabul etsin. Aşure sunumların harika...

Afiyet olsun.

Adsız dedi ki...

Şükrancım hayırlısınla Muharrem ayına girdik.Allah kabul etsin arkadaşım,ellerine sağlık.Sunum harika arkadaşımın beni düşünmesi dahada harika daha ben ne isterim.)))Sevgilerimle.Kendine iyi bak yorma :)))

ev perisi;) dedi ki...

Sevgili Bengisu; hoşgeldin, aşuremi beyendiğine sevindim teşşekkür ediyorum...
Sevgili sunshine; ne demek efendim ben teşekkür ederim...
Ablacığım;teşekkür ediyorum, biz ali abimin yerine de yedik artık ne yapalım kısmet...
Beyhancığım; tarifini sabırsızlıkla bekliyorum canım...
Tuhfeciğim; amin diyorum sağol canım benim...
Candancığım;sağol canım çok düşüncelisin...
Hepinizi öpüyoruuuuum...
Sevgiyle ve de muhabbetle...

Serpilce dedi ki...

Ellerinize sağlık.Allah kabul etsin.
Bende bugün yaptım.İlk defa yapmama rahmen bizimkiler beğendi.Bundan sonra hep yapacağım.
Sevgiyle kal.

ev perisi;) dedi ki...

Sevgili Serpil ; sizinde ellerinize sağlık...
Allah kabul etsin...
sevgiler ve de teşekkürler...
yine bekleriz...

Serra dedi ki...

Sukran, allah kabul etsin. Afiyet olsun.

cirkin ordek dedi ki...

Harika gozukuyor gercekten ellerine saglik.Ben hindistan cevizi hic kullanmamistim asureye bu defa bende deniycem.Allah kabul etsin..

ruchan dedi ki...

Harika görünüyor , ellerinize sağlık. Allah kabul etsin.
Sevgilerimle:)

ruchan dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
ruchan dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
NAZLICA dedi ki...

Şükran gerçekten görünüşü çok güzel tadı da öyledir mutlaka. Ellerine sağlık, afiyet olsun. Verdiğin bilgiler için de ayrıca teşekkürler.

Hülya YILMAZ dedi ki...

çok güzel bir sunum. gel beni ye diyor.

Adsız dedi ki...

Şükrancım iy, haftalar çok öpüyorum.Aklıma geldide nazım usta bir aşure tarifi yapmıştı tam komedi onu pazar sayfasına yazayım:)))

Adsız dedi ki...

sukrancim'
ellerine saglik. asure cok guzel gozukuyor. arkadaslar ile birlikte baktik. pasta borek yemege gelmek istiyorlar.

sevgiyle kal.


gamze...

Adsız dedi ki...

Sevgi günü kutlu olsun arkadaşım ,sevdiklerinle /sevdiklerimle hep beraber :)))Çokkk öpüyorum:))))sevgilerimle:)))

NuR dedi ki...

Sevgili Şükran,
Sevdiklerin ve sevenlerin bol bool olsun.
Sevgiyle kal.
Aşure ayın da kutlu olsun, Allah kabul etsin.

Hale OGSUZ dedi ki...

Süper bir görüntü, walla ellerine sağlık, inan akşam akşam canım çekti. Tadı da enfestir şimdi.. Rica etsem benim yerime bi tabak yer misin canım :)))) Allah kabul etsin..

Aşure ayı mübarek olsun herkese..

Sevgiyle..
HALE

ev perisi;) dedi ki...

Tüm sevenlerim...
Çok teşekkürler...
Hayatınızdan sevgi ve hoşgörü hiçbirzaman eksilmesin hatta çoğalarak artsın...
Öpüyorum hepinizi...
Sevgiyle ve de muhabbetle...